Praca na jachcie komercyjnym, czyli jakim?
Jachty ze względu na sposób rejestracji dzielą się na komercyjne i rekreacyjne. Jest to szczególne ważne dla oficerów – zarówno nawigatorów jak i mechaników, ale wiedza ta może się przydać również osobom chcącym pracować na pokładzie czy posiadającym już jakieś kwalifikacje sportowe.
Czym są jachty komercyjne? To statki konwencyjne, które niezależnie od swojej wielkości przewożą do 12 gości. Na jachtach od 500 GT (co pokrywa się mniej więcej z 50 metrami długości) można podnosić kwalifikacje i odbywać praktyki (dotyczy nawigatorów, natomiast dla mechaników decyduje o tym moc maszyn), liczą się też do wyciągu pływania.
Jachty tak samo jak inne statki przechodzą audyty, survaye, są odwiedzane przez Port State Control. Tak samo jest na nich prowadzony pełny ISM (International Safety Management Code) i ISPS (International Ship and Port Facility Security Code). Na jachtach komercyjnych nie są od nas wymagane żadne dodatkowe kwalifikacje poza tymi uprawniającymi do zajmowania danego stanowiska. Wyjątkiem są giga jachty, na które dodatkowo mogą przydać się certyfikaty typowe dla statków pasażerskich (Crowd Management i Crisis Management). Te jachty bowiem mogą niekiedy być zarejestrowane jako statki pasażerskie lub mieć zezwolenie na przewóz nieznacznie większej liczby gości.
Posiadając uprawnienia komercyjne możemy również podjąć się pracy na jachtach rekreacyjnych. Często na stanowisku wyższym niż na jachcie komercyjnym (np. Oficer może aplikować na stanowisko Chief Officer). Warto jednak mieć na uwadze fakt, że nie będzie się to liczyło do wyciągu pływania. Na jachtach rekreacyjnych jest prowadzony tzw. mini ISM i ISPS. Na tych jachtach honorowane są bardziej kwalifikacje sportowe, ale jedynie te wydane przez RYA (Royal Yachting Association) – nie mają zastosowania polskie kwalifikacje sportowe (tj patent sternika). Dla osób nie idących ścieżką komercyjną kwalifikacje takie można wyrobić również w Polsce.
O detalach dotyczących rodzajów jachtów i możliwościach zawodowych w tym środowisku możecie dowiedzieć się podczas indywidualnych spotkań. Zachęcam do kontaktu.
Małgorzata Kopeć, Mgr inż. Nawigacji, Chief Officer, w jachtingu od 2009 roku